PRVÝ KROK ŽIVOTA BEZ DROG A PREVENCIA OBEZITY
Prevencia drogových závislostí u detí predškolského veku nadväzuje na prvotnú výchovu v rodine. Má zásadný význam pre zdravý psychický, telesný a sociálny vývoj dieťaťa. Rodina dieťa chráni nielen pred vonkajším nebezpečenstvom, ale rozvíja aj jeho zručnosti a schopnosti. Pokiaľ dieťa má na blízku rodinu, ktorej môže dôverovať, pociťuje istotu. Deti, ktoré nie sú vychovávané v harmonickej rodine častejšie prepadnú užívaniu drog. Na starosti a trápenia takýchto deti nie zriedka upozorňujú ich poruchy správania. U detí predškolského veku sa môže zdať potreba drogovej prevencie príliš skoro, no nie je tomu tak. Deti sa práve kvôli svojej zvedavosti často stretávajú s rôznymi rizikovými situáciami. Primárna protidrogová prevencia je najúčinnejšia vtedy, ak k nej dochádza úplne prirodzeným spôsobom výchovou dieťaťa v rodine, pretože aký postoj zaujímajú príslušníci rodiny k alkoholu, fajčeniu a pod., také názorové postoje preberá dieťa už v predškolskom veku. Deti sú dnes vystavené zložitým sociálnym vzťahom, sú viac aktívne, mentálne vyspelejšie. Dnešný život je príliš dynamický. U detí, ktoré nemajú dostatok citového zázemia sa môže vyskytnúť závislosť na virtuálnych drogách (počítač, televízia), agresivita, necitlivosť či ľahostajnosť. Nedostatok záujmu zo strany dospelých vedie k tomu, že deti začínajú ubližovať druhým, aby na seba upriamili pozornosť. Deti vyznávajú hodnoty materiálne, zvykajú si na konzumný spôsob života. Nevážia si základné hodnoty, absentujú u nich životné ciele a morálne kritériá. A práve vtedy prichádza hľadanie vzorov správania sa v skupinách, kde sa deti združujú hlavne vo svojom voľnom čase a tiež prvé možné pokusy o vyskúšanie drog.
Výchovno-vzdelávacie ciele:
– Opísať telo v základných anatomických kategóriách, zoznamovať sa s ľudským telom – ako pracuje, vytvárať si kladný postoj k vlastnému telu, uvedomenie si hodnoty zdravia a nevýhody zlého zdravotného stavu
– Rozvíjať sebadôveru, sebahodnotenie, sebaocenenie
– Rozvíjať kladné a pozitívne vzájomné vzťahy medzi deťmi – rozvíjať asertivitu
– Uvedomiť si podstatu priateľstva, kamarátstva a jeho význam pre ľudský život.
– Poukazovať na následky pitia alkoholických nápojov, nepožívať ich a ani dezerty s alkoholovou náplňou.
– Uviesť príklady zdravej a nezdravej výživy – rozlíšiť potraviny, ktoré sú zdravé alebo nezdravé.
– Odmietať kontakt s neznámymi osobami
– Dodržiavať základné hygienické návyky ako prevenciu ochorení.
– Pochopiť pojem zdravia ako úplnú pohodu duševnú, telesnú, sociálnu.
– Dozvedieť sa o škodlivých následkoch fajčenia na ľudský organizmus.
– Uviesť prečo je pohyb dôležitý pre zdravie človeka, pochopiť telesnú zdatnosť ako faktor, ktorý podporuje zdravie, uvedomiť si ako telesnú zdatnosť získavame.
– Pochopiť existenciu rôznych rastlín, v ktorých môžu byť škodlivé látky. Uvedomiť
si, ako dôležité je brať väčšinu liekov na odporúčanie lekára.
– Dozvedieť sa o účinkoch a následkoch po užití neznámej drogy.
– Upozorniť na nebezpečenstvo hroziace z manipulácie použitých ihiel a striekačiek – možnosť nákazy s vážnymi chorobami.
– Dozvedieť sa o škodlivosti požívania kofeínových a energetických nápojov.
Formy a metódy – stratégie :
motivačné rozprávky, príbehy, pantomíma, tvorivá dramatika, bábkové divadlo, relaxácia (hudba, hovorené slovo), výtvarné činnosti, výstavy, športové aktivity.
Príklady všeobecných zásad prevencie v oblasti návykových látok :
-Dôraz na pozitívne hodnoty v rodine i v spoločnosti a rozvíjať ich.
– Drogami nestrašiť, ale treba o nich hovoriť a pristupovať k nim tak, že majú len takú moc, akú im dáme my sami.
– Nepoužívať postupy ako odstrašovanie, citové vydieranie, neosobné jednanie, potláčanie diskusie, ale, naopak, treba podporovať aktívne učenie, otvorenú diskusiu, aktivitu a hodnotné záujmy.
– Získať dôveru dieťaťa, vedieť ho počúvať.
– Zahnať nudu a predchádzať jej prostredníctvom športu alebo iných záujmových aktivít.
– Pomáhať dieťaťu prijímať hodnoty, ktoré mu uľahčia návykové látky odmietnuť.
– Vytvoriť zdravé rodinné pravidlá.
– Pomôcť dieťaťu strániť sa nevhodnej spoločnosti.
– Posilniť sebavedomie dieťaťa.
Vypracovala : Jana Kaššaiová