Projekt „Všetky deti sveta“
Multikultúrna výchova je v kulikulárnom dokumente Štátnom vzdelávacom programe ISCED 0 zaradená medzi prierezové témy.
Materská škola ako základ predprimárnej výchovy a vzdelávania si kladie za povinnosť rozširovať a prehlbovať vzťah k iným etnikám a národnostným menšinám už od útleho detstva. Táto požiadavka vzniká kvôli stále existujúcim predsudkom a neoprávneným obavám, ktoré bránia akceptácii a integrácii iných štátnych príslušníkov do plnohodnotného začlenenia sa do spoločnosti. Zameranie sa na deti je nielen z pohľadu budúcnosti vysoko efektívne, ale priblíženie im výhod multikultúrnej spoločnosti je najviac efektívnym spôsobom trvalo udržateľného rozvoja spoločnosti tolerantnej voči rôznym kultúram a etnikám. Pôsobením na deti nepriamo pozitívne vplývame aj na dospelú časť rodiny.
Deti prichádzajúce do materskej školy sú z rôznych sociokultúrnych prostredí a práve takýmto spôsobom prebieha prvé stretnutie s odlišnosťou a inakosťou medzi deťmi. Vďaka vopred premyslenému pozitívnemu vplývaniu pedagogických pracovníkov materských škôl sa deti „iné“ nestávajú terčom kritiky a výsmechu, ale sú v kolektíve prijímané a akceptované, čo je aj hlavným cieľom multikultúrnej výchovy v materskej škole.
Výchovno – vzdelávacie ciele :
- oboznámiť sa s vlastným kultúrnym dedičstvom, so zvykmi a tradíciami a s tým spojené osvojenie si ľudových piesní, riekaniek, rečňovaniek, vyčítaniek, kolied a pod.
- spoznať črty vlastnej kultúry cez rôzne umelecké remeslá (prútenárstvo, pernikárstvo, hrnčiarstvo, čipkárstvo, výšivkárstvo……)
- uvedomiť si identickosť ľudí na celom svete cez ich vnútorné a vonkajšie znaky
- poznať, rozlíšiť a dokázať akceptovať ľudí s rôznou farbou pleti
- dozvedieť sa o odlišnosti iných kultúr a národov v spôsobe ich života prostredníctvom zoznámenia sa s iným : jazykom, typom písma, architektúry, stravovacími návykmi, spôsobmi obliekania, typmi prírodného prostredia a podnebia.
- zhodnotiť vlastné skúsenosti zo stretnutím detí z iných kultúr
- podnietiť u detí, aby spontánne a bez bariér navzájom spolu komunikovali, vyjadrovali svoj názor, hodnotiace postoje voči sebe aj iným
- rozvíjať u dieťaťa schopnosti spolupráce s inými deťmi i s kolektívom ako celkom pri vytváraní materiálnych a nemateriálnych hodnôt
- osvojiť si základné princípy ľudských práv, na ktorých je založená naša spoločnosť: rovnaká hodnota a rovnosť všetkých ľudí, súcit a solidarita s ohrozenými alebo iným spôsobom ohrozenými.