Multikultúrna výchova 2018-05-10T09:26:23+00:00

Projekt „Všetky deti sveta“

Multikultúrna výchova je v  kulikulárnom dokumente Štátnom vzdelávacom programe ISCED 0 zaradená medzi prierezové témy.

Materská škola ako základ predprimárnej výchovy a  vzdelávania si kladie za povinnosť rozširovať a prehlbovať vzťah k iným etnikám a národnostným menšinám už od útleho detstva. Táto požiadavka vzniká kvôli stále existujúcim predsudkom a neoprávneným obavám, ktoré bránia akceptácii a integrácii iných štátnych príslušníkov do plnohodnotného začlenenia sa do spoločnosti.  Zameranie sa na deti je nielen z pohľadu budúcnosti vysoko efektívne, ale priblíženie im výhod multikultúrnej spoločnosti je najviac efektívnym spôsobom trvalo udržateľného rozvoja spoločnosti tolerantnej voči rôznym kultúram a etnikám.  Pôsobením na deti nepriamo pozitívne vplývame aj na dospelú časť rodiny.

Deti prichádzajúce do materskej školy sú z rôznych sociokultúrnych prostredí a práve takýmto spôsobom prebieha prvé stretnutie s odlišnosťou a inakosťou medzi deťmi. Vďaka vopred premyslenému pozitívnemu vplývaniu pedagogických pracovníkov materských škôl sa deti „iné“  nestávajú terčom kritiky a výsmechu, ale sú v kolektíve prijímané a akceptované, čo je aj hlavným cieľom multikultúrnej výchovy v materskej škole.

Výchovno – vzdelávacie ciele :

  • oboznámiť sa s vlastným kultúrnym dedičstvom, so zvykmi a tradíciami a s tým  spojené osvojenie si  ľudových piesní, riekaniek, rečňovaniek, vyčítaniek, kolied a pod.
  • spoznať črty vlastnej kultúry cez rôzne umelecké remeslá (prútenárstvo, pernikárstvo, hrnčiarstvo, čipkárstvo, výšivkárstvo……)
  • uvedomiť si identickosť ľudí na celom svete cez ich vnútorné a vonkajšie znaky
  • poznať, rozlíšiť a dokázať akceptovať ľudí s rôznou farbou pleti
  • dozvedieť sa o odlišnosti iných kultúr a národov v spôsobe ich života prostredníctvom zoznámenia sa s iným : jazykom, typom písma, architektúry, stravovacími návykmi, spôsobmi obliekania, typmi prírodného prostredia a podnebia.
  • zhodnotiť vlastné skúsenosti zo stretnutím  detí z iných kultúr
  • podnietiť u detí, aby spontánne a bez bariér navzájom spolu komunikovali, vyjadrovali svoj názor, hodnotiace postoje voči sebe aj iným
  • rozvíjať u dieťaťa schopnosti spolupráce s inými deťmi i s kolektívom ako celkom pri vytváraní materiálnych a nemateriálnych hodnôt
  • osvojiť si základné princípy ľudských práv, na ktorých je založená naša spoločnosť: rovnaká hodnota a rovnosť všetkých ľudí, súcit a solidarita s ohrozenými  alebo iným spôsobom ohrozenými.